Het is nu 29 aug 2014 09:00

Bladbemesting

Alles over bloemen en planten.
  • Auteur
  • Bericht

Frans

Bladbemesting

Bericht30 mei 2010 11:48

In het relaas rond buxus en mest lees ik daar over bladbemesting en magnesium.
Ik heb er geen ervaring mee maar vind het heel interessant én gemakkelijk.
Vooral als je zo wat extra magnesium kan toevoegen.
Ik lees daat dat magnesium zorgt voor heel mooigroene bladeren..terwijl ik dacht dat magnesium zorgt voor extra goede bloemvorming.

bladbemesters. Een goede bladbemester is bitterzout. Bitterzout is snel oplossend in water en laat geen residu achter. Het is zeer geschikt om snel een zichtbaar tekort aan magnesium of zwavel te verhelpen. Het geeft de plant een mooie donker groene kleur. De oplossing dient 1 % van het geheel te vormen. bv. een beker (1 dl) op 1 emmer water (10 liter) Wekelijks besproeien tot de buxus weer op kleur is.
Kieresiet is een andere magnesiumhoudende meststof welke kan worden gegeven. Deze werkt minder snel als bitterzout en kan eventueel uit voorzorg jaarlijks een keer in het voorjaar worden gestrooid. De kleur van uw buxus blijft dan prachtig donkergroen.

Heeft iemand er ervaring mee?
of gebruikt iemand extra fosfor of magnesium naast de gebruikelijke meststof,

Sponsor

Tineke

Re: Bladbemesting

Bericht30 mei 2010 11:58

Frans, jij als toekomstig brugmansia-papa moet dan wel snel bitterzout leren kennen. Heb je de (inmiddels lange) topic brugmansiaverzemeling al eens gelezen? Ik geef het mijn brugmannen nu wekelijks (en dus veel buxus "eet" er automatisch van mee).
En nu ik het toch in huis heb werk ik in het voorjaar wat in rond de stammen van rododendron, skimmia e.d. Zij hebben nu ook mooi groen blad.

Frans

Bericht30 mei 2010 12:49

Als ik het goed begrijp gebruik je een oplosbare bladbemesting die normaal verstoven wordt over de bladeren ook als grondbemesting?
Ik heb ooit apart magnesium in korrel gekocht en dat zou alleen resulteren in een extra rijke bloei. En ja, die bladeren zagen er ook goed uit, maar voor bladplanten en grassen is natrium de groete groenmaker, niet?
(Natuurlijk, als je een goedgevoed donkergroen gazonnetje hebt...groeit het ook ééns zo snel en moet je eens zo veel afrijden he ;))

Tineke

Bericht30 mei 2010 12:57

Frans, hoe het exact in elkaar zit weet ik ook niet hoor. Maar ik weet wel dat mijn brugmansias, na advies van Mario, er veel beter uitzien, net als meer planten die er wat van krijgen. Een doos bitterzout van Asef (te koop bij o.a. Aveve) zorgt er voor.

Keer terug naar Bloemen en Planten