Lippia collada

Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Ines
Geslacht:Vrouw
Contacteer:
Lippia collada

Bericht door Ines » 04 mei 2009 11:51

Hallo beste forumers, ik heb zaterdag een plantje op de kop getikt met de naam: 'Lippia collada' en dacht dat dit 'Stevia' evenaarde maar ik vind in de boeken geen juiste omschrijvingen behalve de normale eigenschappen zoals:
-plaats in volle zon, meerjarg (hoogte 60-tot 1.20m)
-te gebruikgen in salades en thee, dranken en desserts
-bevordert de spijsvertering
-overwinteren op kamertemperatuur
-smaakt zoeter dan suiker (twijfelachtige bewering)
-kaloriearm

Verder vind ik niets over de verzorging en de juiste naamgeving. Ik denk dat bovengeschreven naam ook niet helemaal juist is.
Heeft iemand nog meer hierover te schrijven?
Bedankt op voorhand.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Joseeke
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Lippia collada

Bericht door Joseeke » 07 mei 2009 07:18

Hoi Ines, wel één zeer aparte plant, als je googled vind je zelfs in de nederlandse taal er niets van terug....hebt u er een fotootje van :?:
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 07 mei 2009 08:03

Hoi Joseeke ik zal eens in de tuin de verschillende soorten fotograferen als ik de tijd vind en dan hier posten, nu is het weeral aan het regenen pfft "weeral" ...mei mocht toch iets mooier zijn vind ik. :?
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Joseeke
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door Joseeke » 07 mei 2009 08:09

Dan zal ik wat zon moeten inpakken Ines, hier schijnt ze al de hele morgen :o
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 07 mei 2009 08:21

Wat plezant, wij zitten maar driekwart uur van de kust en het is hier altijd meer overtrokken en iets kouder dan in het binnenland, in de winter hebben we dan wel iets zachtere temperaturen...
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Jolanda
Contacteer:

Bericht door Jolanda » 07 mei 2009 17:36

Ik heb even gegoogled en kwam het volgende tegen:

Afbeelding

De Lippia Dulcis ook wel de Phyla Dulcis genoemd. Bij ons bekend onder de naam zoet Aztekenkruid. De plant krijgt kleine witte bloemen in de zomer die een doorsnede hebben van 1,5 cm.
De naam Aztekenkruid heeft de plant te danken aan het feit dat de Azteken de plant gebruiken als medicijn tegen hoesten, verkoudheid etc.
De bladeren bevatten een intens zoete samenstelling hernandulcin (1000 tot 1500x zoeter dan suiker). Echter bevat de plant ook kamfer en is daarom niet geschikt om als suikersubstituut te dienen.
Een enkel blaadje kan zo gegeten worden, grote hoeveelheden vermijden omdat kamfer een stof is die weer negatieve invloed heeft op ons zenuwstelsel. Wordt ook gebruikt voor het zetten van thee, dit kan geen kwaad omdat het blad dan gekookt wordt.

De Lippia Dulcis groeit niet erg hoog tot circa 30 cm. Het is een bodembedekker en groeit meer in de breedte. Is ook goed in een hangende pot te gebruiken.

Het beste overwinteren boven het vriespunt. Hoeft niet perse op een lichte plaats. De plant zal vanuit de wortels weer uitschieten in het voorjaar. Vermeerderen kan ook door zaaien. Winterhardheid zone 9b (-3ºC).

Phyla Dulcis, Zoet Aztekenkruid
Afbeelding
Kijk ook eens op mijn andere sites
de Eenhoorn

digitale foto-album "de Eenhoorn"

Jolanda
Contacteer:

Bericht door Jolanda » 07 mei 2009 18:04

Nog een stukje over de Lippia Dulcis 'Collada'

Aztekenkruid

Lippia dulcis komt uit Centraal-Amerika en wordt ook wel het zoete Aztekenkruid of Aztekenzoet genoemd. Oorspronkelijk werden de planten, net als Stevia gebruikt als geneesmiddel en ze bevatten hernandulcin, een stof die ongeveer 1000 maal zoeter is dan suiker. Aztekenkruid kun je opkweken uit zaad, een zakje bevat volop zaad maar ook deze zaden moet je oppervlakkig zaaien en volop warmte geven. De jonge zaailingen groeien vlot en probleemloos in een warme kas tot ze midden mei in de tuin kunnen. Aztekenkruid is een breed uitgroeiende fijne plant met kleine gekartelde blaadjes en fijne witte bloemetjes, mooi genoeg voor in een handmandje. Stekken lukt ook prima en na de zomer kun je de planten als kamerplant overwinteren. In het voorjaar flink terugknippen en opnieuw uitplanten maakt dat je er net als van Stevia bijna jaarrond van kunt oogsten.
Afbeelding
de Eenhoorn

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 09 mei 2009 08:58

Ha Jolanda echt bedankt voor het opzoekwerk, daar komen we al heel ver mee. Dus een plantje om over te houden in de huiskamer in de winter.
Nog es bedankt voor de uitgebreidde uitleg over dit merkwaardig plantje!
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Jolanda
Contacteer:

Bericht door Jolanda » 09 mei 2009 18:19

achja was zo gevonden op google.

Maar bedankt
Afbeelding
de Eenhoorn

Plaats reactie