Klavertjes

Siebke
Geslacht:Vrouw
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Klavertjes

Bericht door Siebke » 05 jul 2009 22:40

Hallo allemaal,

Graag wou ik de klaver even onder de loep nemen als het mag. Iedere dag zie ik talloze bijtjes en vooral hommeltjes het zoete nectar uit de bloemetjes zuigen. Dus kon ik het niet laten om de klaver even in de spotlight te zetten ! Waarschijnlijk zijn er onder jullie die klavertjes niet al te graag in een grasgroen proper gazonnetje zien. Vandaar even de toelichting over dit kleine plantje. Misschien bekijk je de klaver dan door andere ogen ...
Ik wil in het bijzondere de Trifolium pratense L. ( of de rode klaver )
bespreken. Hier in onze tuin is enkel de witte klaver te vinden, maar deze bezit dezelfde geneeskracht als de witte klaver. De rode klaver is welenswaar de favoriet omdat die krachtiger is.
In en voor de Middeleeuwen werd het voornamelijk gebruikt als veevoeder. Kruidenvrouwtjes gebruikten de rode klaver in middeltjes tegen allerhande kwalen en dit is ook beschreven in oude kruidenboeken. Hildegard von Bingen ( of Sibille van de Rijn, een hele intellectuele vrouw en mijn favoriete nonneke uit de Middeleeuwen ) beschreef o.a. ook de rode klaver in artikelen over medicinale gebruik van planten. Zij gebruikte het als middel tegen blaasstenen.
Verder wil ik de symbolische waarde vertellen. Een klavertje vier bijvoorbeeld, die men zelden ziet of vindt, staat symbool voor geluk. Een beschermeling tegen het kwade. Maar dat wist iedereen waarschijnlijk al ! ;) Meestal bevat de klaver dus drie blaadjes. Ierland maakt hiervan gebruik in hun nationaal bloemenembleem. Het wijst op de drievuldigheid, nl. de Vader, de Zoon en de Heilige geest.

Men gebruikt in de kruidengeneeskunde de gehele plant ! De verse jonge blaadjes, de zaadjes, bloemetjes en ook de wortel.

Geneeskracht en toepassingen :
Door het fyto-oestrogeen effect goed bij menopauze, witte vloed, onvruchtbaarheid.
Het is cholesterolverlagend, krampwerend en vochtafdrijvend. Bij darmproblemen, versterkt de zenuwen ( vooral de bloemen helpen bij nervositeit ), bij keelontsteking ( de thee als gorgelmiddel gebruiken )
Wordt ook gebruikt bij allerhande ouderdomskwalen : vb. reumatische aandoeningen, depressie bij bejaarden en osteoporose. Werkt ook bloedzuiverend.
Uitwendig kan je het toepassen bij verschillende huidkwalen. Dit in stoombaden of kompressen. Ook doeltreffende reinigende werking op huidonzuiverheden. Is adstringerend ( = samentrekkend ), infectie - en onstekingwerend.
Infuus of thee van de rode klaver kan dus zowel inwendig en uitwendig ( op kompres ) gebruikt worden.

Helaas heb ik geen foto van de rode klaver, maar ik kan je wel de witte klavertjes tonen op mijn grasveldje. De rode klaver kan je vinden in oude spoorwegbermen, weiden, akkers ... Je hebt dus nog een foto te goed !
Witte klaver 01.JPG
Witte klaver 01.JPG (73.68KiB)1123 keer bekeken

lysianthus
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Klavertjes

Bericht door lysianthus » 06 jul 2009 06:06

Siebke,

Jij bent mijn favoriete leesvoer, wat schrijf jij toch leuke, interessante en bruikbare artikels.
Ik kijk al uit naar je volgende bijdrage.
Dank je wel om je kennis met ons te delen.
Liefs
Afbeelding

Joseeke

Bericht door Joseeke » 06 jul 2009 06:42

Goedemorgen Siebke, héél hartelijk dank voor deze info.

Wij hebben ook redelijk véél klaver in ons gazon, maar die bloeit niet zo mooi als die van jou, al moet ik wel zeggen dat ik daar voordien nog nooit op gelet heb....

Bloeit de klaver rond deze periode ? Ik ga het van nu af aan eens goed in het oog houden - of kan het ook zijn dat mijn man steeds te vlug is met gras maaien omdat ik me niet kan herinneren van ooit bloemetjes gezien te hebben ?

Ik ga straks ook eens een foto van de klaver in ons gazon maken.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

York

Bericht door York » 06 jul 2009 14:35

Hallo Siebke,
Dit is een heel interessant artikel dat je hier geschreven hebt. Ik heb een vraagje : Mijn man heeft last van allergieën. Hij heeft zich laten testen en daaruit blijkt dat hij allergisch is voor goud(alhoewel hij geen goud draagt heeft hij er de laatste dagen weer veel last van). Helpen de compressen met de klavertjes hier ook voor en zo ja hoe maak ik ze dan klaar. Ik heb in de tuin klavertjes genoeg die nu in bloei staan, ik pluk ze voor mijn konijntje die er verzot op is.
Groetjes
Pluk de dag

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 06 jul 2009 23:15

Bedankt Siebke wat een bruikbare info in Uw artikel!
Even remedieëren dus voor de menopauze de bloemen plukken en gekookt water overgieten en opdrinken? Misschien kan ik nog wat onbespoten bloemen vinden...hoop ik toch :? (ps ik spuit niet, mijn buur wel hé,jammer!)
DANKE voor de info!
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Siebke

Bericht door Siebke » 07 jul 2009 20:07

Het is superbelangrijk dat de klavertjes GEEN pesticiden bevatten !!! Dus Ines opletten he !

Bij inwendig gebruik : thee of infuus
Bereiding : verse of gedroogde ( daar verlies je wel een beetje van z'n bestanddelen ) bloemetjes. Dus liever vers gebruiken. 10 à 15 minuutjes trekken, dit wel afgedekken ! Je kan een volle theepot maken, in een thermos gieten en verdelen over de dag.

Bij uitwendig gebruik : kompres van infuus of afkooksel
Het afkooksel bekom je door een kookpotje vol te doen met de klavertjes ( met bloemetjes ) Je laat ze 1 uur koken en giet het brouwsel door een kaasdoek en dat pers je uit. Het kompres zelf kan een groot wattenschijfje zijn of maandverband ( zeer handig die dingen :) ) Deze bevochtig je met het goedje. Je legt het dan op de plaatsen van de allergische reactie. Het kompres kan vastgehouden worden met een windsel.
Ook kan je het afkooksel in warm bad gieten, maar dan moet je een grote kookpot vullen natuurijk en zo laat je het hele lichaam ervan genieten.

De Arctium lappa L. of grote klis wordt ook gebruikt bij allerhande huidproblemen omdat die
Bloed- , lymfestelsel- en huidzuiverend is, diuretisch, stimulerende werking op lever- en galwegen, infectiewerend is.
Maar zo zijn er nog kruiden die goed zijn bij huidallergie, maar we zijn hier in het onderwerp "klavertjes" bezig. Dus wil ik hier niet verder uitwijden...

Nog even vermelden dat dit niet je probleem zal doen verdwijnen, enkel verzachten !
Een degelijke behandeling voor een medisch probleem vergt veel meer dan enkel thee drinken en kompresjes leggen. Maar dit wisten jullie wel, toch ?

York

Bericht door York » 07 jul 2009 20:31

Dank je Siebke, morgen ga ik hem een kompreske leggen. We hebben nu al zo veel geprobeerd van zalf en pilletjes tot baden in zeezout enz. Niets helpt, het komt altijd terug. We dachten eerst dat het met de warmte te maken had, maar hij heeft het zowel in de winter als in de zomer. Soms heeft hij er maanden geen last van en dan is het plots weer daar.
Pluk de dag

Siebke

Bericht door Siebke » 07 jul 2009 20:38

Graag gedaan hoor !

Joseeke

Bericht door Joseeke » 07 jul 2009 20:39

Nog een vraagje Siebke : mag het door zwangere vrouwen gebruikt worden ?

Mijn dochter heeft atopische eczeem en ze is zwanger en nu is het eczeem met tijden héél erg ... en dan heeft dat warme weer er ook geen goed aan gedaan.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Siebke

Bericht door Siebke » 07 jul 2009 21:00

Nee, het stimuleert de baarmoeder !
Ze mag wel verse jonge blaadjes koken en tesamen pletten met een aardappeltje. Culinair gebruik kan geen kwaad.

Plaats reactie