Keuze van appelbomen

Plaats reactie
ottie

Keuze van appelbomen

Bericht door ottie » 01 feb 2010 13:21

hoi,

ik wil een 4-tal appelboompjes in lei-systeem.
ze moeten ongeveer hun eerste tak maken op zo'n 80cm a 1m hoogte, en ik zou ze zo hoog mogelijk laten komen, ze mogen gerust 4 a 5m hoog worden.
het liefst zure appels

welke kunnen jullie me aanraden ? welke kun je in leisysteem gebruiken, en worden zo hoog ?

mvg

Frans

Re: Keuze van appelbomen

Bericht door Frans » 09 feb 2010 11:12

Hallo Ottie, een beetje laat antwoord, maar beter laat dan niet he ;) Vooreerst even dit: fruitbomen worden ingedeeld in 3 ordes, afhankelijk van hun onderstam.Dat is een stam van een wilde appelboom waarop een ras geënt wordt. Een ent op 1m hoogte is een laagstam, 1,5 m hoog=middenstam en 2m = hoogstam.Voor je leibomen die je op 80cm of 1m wil laten takken dragen kies je dus voor een laagstam.
Afhankelijk van de soort onderstam(want ook die verschillen) bekom je bomen die max 3m hoog worden of tot 5m hoog worden, ook al beginnen ze op 80cm te dragen.
In jouw geval zou ik opteren voor laagstamappelbomen, geënt op onderstam MM106 die doorgroeit tot zowat 5,5 m hoog.Die plant je best nu als de grond niet meer bevroren is, in een ruim plantgat verrijkt met kompost of mest én met een steunpaal die je in de grond klopt vóór je de boom plant.(zo beschadig je geen wortels.)

Frans

Bericht door Frans » 09 feb 2010 11:25

Wat appelrassen betreft.."les gouts et les couleurs on ne discute pas" zeggen ze he. Maar ik ga toch mijn mening gevn, te nemen of te laten voor wat ze is.
Als ik lees dat je graag een wat zure appel wil, denk ik meteen aan ook mijn favoriet die om 2 redenen niet mag ontbreken: James Grieve.
1)Het is een superlekkere knapperige appel die zoet en zuur mooi in harmonie verenigt én die je moet plukrijp kunnen eten ipv na enkele weken kistje in de winkel.
Het is zowel een appel die zich leent als eetappel als als stoofappel voor appelmoes.
2)Het is een van de beste bestuivers voor alle andere appelbomen in zijn buurt.
Nadeel: Hij bewaart niet lang en moet binnen korte tijd gebruikt worden.

Frans

Bericht door Frans » 09 feb 2010 11:47

rassenkeuze: Je kan bij het kiezen rekening houden met oogsttijd, zodat je vroeg(aug/september: James Grieve en yellow transparant=halfoogstappeltje) en laat(Okt/nov: Schone van Boskoop=ruwe schil, moesappel en Cox's Orange Pippin=zoet eetappeltje)
Je kan ook je licht eens opsteken bij de nationale boomgaardenstichting(boomgaardenstichting.be)voor ziektebestendige oude rassen.

Voor de snoei : als je de hoogste rechtopstaande toptak snoeit, lopen er meerdere takjes uit onder de snoeiwonde(meestal 3) Eentje leid je weer omhoog en de twee andere spreid ja zijwaarts. Het omhooggroeiend takje snoei je het volgend jaar weer bovenaan en herhaalt de werkwijze.

Zo kan je zelf bepalen op welke hoogte je zijtakken vertrekken, door vb telkens op 30cm de toptak te koppen, dan heb je elke 30 cm twee horizontale draagtakken.Ook de horizontale draagtakken moeten zeker in het begin gesteund worden.
Smakelijk! 8-)

York
Geslacht: Vrouw

Bericht door York » 06 okt 2010 17:33

Is het gelukt met de bomen Ottie?
Pluk de dag

Plaats reactie