Mijn kruiden

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Mijn kruiden

Bericht door Ines » 14 nov 2010 16:54

Munt sterft meestal een deel af in de winter buiten en loopt terug uit in de lente.
Staat de munt heel beschermd kan de struik eventueel een deel groen blijven in de winter, in pot kan hij binnen verder groeien.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

ep-junior

Bericht door ep-junior » 14 nov 2010 21:16

Dus als ik hem bij wijze van spreken een afdak bezorg kan hij buiten perfect overwinteren??
Ik werk om te leven..........Ik leef niet om te werken
Afbeelding

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 14 nov 2010 22:22

Munt wel, ja Epje doet het maar, het is een sterke plant of plantjes tenminste.
Hier staat hij ook buiten en niet beschermd, er is alweer nieuwe groei te zien (na de snoei)dicht bij de grond, allemaal nieuwe uitlopers, die zijn zelfs winterhard als het niet een hele tijd blijft vriezen in de grond. (als U de lange stelen niet snoeit worden ze zwart en sterven af) Eigenlijk is het best raar dat lange sterke stelen zwart worden en kleine nieuwe scheutjes blijven leven tijdens de winter.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

ep-junior

Bericht door ep-junior » 15 nov 2010 22:12

Ines schreef:Munt wel, ja Epje doet het maar, het is een sterke plant of plantjes tenminste.
Hier staat hij ook buiten en niet beschermd, er is alweer nieuwe groei te zien (na de snoei)dicht bij de grond, allemaal nieuwe uitlopers, die zijn zelfs winterhard als het niet een hele tijd blijft vriezen in de grond. (als U de lange stelen niet snoeit worden ze zwart en sterven af) Eigenlijk is het best raar dat lange sterke stelen zwart worden en kleine nieuwe scheutjes blijven leden tijdens de winter.
Thankx voor de tip......dit weekend eens voor een beetje bescherming zorgen....kan een beetje stro op de wortels ook helpen???
Afbeelding

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 16 nov 2010 14:29

U wil de munt groen houden naar ik las met bescherming op de wortels zal het niet veel uithalen, laat gewoon de munt tot het vriest en knip hem na verval af, een paar weken nadien zal U alweer nieuwe groei zien buiten.
Dus munt is half winterhard wil in dit geval zeggen: bovengrondse delen niet winterhard en ondergrondse delen wel winterhard.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

ep-junior

Bericht door ep-junior » 16 nov 2010 22:30

Ines schreef:U wil de munt groen houden naar ik las met bescherming op de wortels zal het niet veel uithalen, laat gewoon de munt tot het vriest en knip hem na verval af, een paar weken nadien zal U alweer nieuwe groei zien buiten.
Dus munt is half winterhard wil in dit geval zeggen: bovengrondse delen niet winterhard en ondergrondse delen wel winterhard.
Bedankt voor de tip.
Afbeelding

nitake

Bericht door nitake » 13 jan 2011 11:07

Ik heb een heleboel verschillende kruiden - althans toch zaadjes ervan. Kan ik die nu al voorzaaien in een mini-kas, of zijn er kruiden waar het nu echt nog te vroeg voor is?

(alle tips zijn welkom hoor, dit is het eerste jaar dat ik ze zelf ga voorzaaien, normaalgezien koop ik mijn kruiden in potjes bij de tuinboer)

Groetjes,
Anita
Carpe Diem !

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 13 jan 2011 12:13

Anita,
U kan al binnenshuis zaaien maar voor bepaalde soorten is het echt nog te vroeg hoor, bv alle komkommerachtigen.
Het probleem is dat alles wel zal opkomen maar om het kiemgoed verder te laten groeien is licht en warmte nodig, in een verwarmde serre is alles oké.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

nitake

Bericht door nitake » 13 jan 2011 13:15

Heb mezelf voorgenomen te wachten tot we terugzijn van skiverlof, en dan vollop te beginnen aan de voorkweek...dus nog even aftellen tot 13 februari....pffft das lang!
8-)
Carpe Diem !

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 13 jan 2011 17:43

Ja Anita iets wachten want wie zou de plantjes verder verzorgen als U lange tijd weg bent?
Zonder water kunnen ze niet verder hé :D
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie