Nieuwe Druivelaar druiven

Plaats reactie
Rene046
Geslacht: Man

Nieuwe Druivelaar druiven

Bericht door Rene046 » 24 aug 2010 17:54

Hallo,

Ik heb me 2 druivelaars gekocht, die ik nog even snel in de tuin heb gezet,

Denkelijk is het al een 2 jarige plant.

komen namelijk meerdere 1 jarige takjes uit de kroon van de stam die weer op een ent stukje zit, helaas is de stam maar ca. 8mm dik en op 35 cm afgeknipt, en de 3 aftakkingen die opgebonden zijn gelukkig niet allemaal afgeknepen. ca 2 nog goed. beter hadden ze niet.

Ik wil beide planten Bianca en Boskoop Glory via het Cordon snoei sys. op laten groeien waarvan de 1e draad op 70/80 hangt.

Mijn vraag nu aangezien ik alleen info vind over een 3 knopige stam die men wortel laat schieten en daaruit een eenjarige tak zo hoog mogelijk laat opgroeien het eerste jaar en deze word het inkort zodat er 2 nieuwe scheuten later het jaar erop over het draad geleid kunnen worden. die in de winter dan weer op lengte worden gesnoeid, zodat ze het jaar erop vrucht takken geven die verticaal opgebonden kunnen woeden.

totaal zijn de plantjes ca 50/55 cm hoog wat ik nu heb.
en dikte van de 1 jarige scheuten zal iets van 4mm zijn, kan ik ervan uit gaan dat deze tot de winter nog goed door groeit. zodat ik en als stam kan gebruiken.

moet ik misschien nu nog alle 1 jarige weg halen tot op 1je na.. zodat deze sneller groeit en als stam gebruikt kan worden.

zal hem dus in december-januari moeten snoeien maar hoe...

alle 1 jarige takjes ervan af, tot op de oudere stam en hopen dat er nieuwe takjes uit komen uit het kroontje waarvan ik er eentje omhoog leid in de volgende zomer.

of de oudere stam afknippen stukje boven de ent plek en hopen dat daar weer iets uit komt.

waarom knippen ze bij tuin centra toch de toppen van de oude stam zo laag
en van de 1 jarige takjes ook de topjes.

vriendelijke groetjes Rene

ep-junior

Re: Nieuwe Druivelaar druiven

Bericht door ep-junior » 24 aug 2010 19:05

Veel succes ermee. :D
Ik werk om te leven..........Ik leef niet om te werken
Afbeelding

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Ines » 24 aug 2010 20:45

Rene046 schreef:Hallo,

Ik heb me 2 druivelaars gekocht, die ik nog even snel in de tuin heb gezet,

Denkelijk is het al een 2 jarige plant.

komen namelijk meerdere 1 jarige takjes uit de kroon van de stam die weer op een ent stukje zit, helaas is de stam maar ca. 8mm dik en op 35 cm afgeknipt, en de 3 aftakkingen die opgebonden zijn gelukkig niet allemaal afgeknepen. ca 2 nog goed. beter hadden ze niet.

Ik wil beide planten Bianca en Boskoop Glory via het Cordon snoei sys. op laten groeien waarvan de 1e draad op 70/80 hangt.

Mijn vraag nu aangezien ik alleen info vind over een 3 knopige stam die men wortel laat schieten en daaruit een eenjarige tak zo hoog mogelijk laat opgroeien het eerste jaar en deze word het inkort zodat er 2 nieuwe scheuten later het jaar erop over het draad geleid kunnen worden. die in de winter dan weer op lengte worden gesnoeid, zodat ze het jaar erop vrucht takken geven die verticaal opgebonden kunnen woeden.

totaal zijn de plantjes ca 50/55 cm hoog wat ik nu heb.
en dikte van de 1 jarige scheuten zal iets van 4mm zijn, kan ik ervan uit gaan dat deze tot de winter nog goed door groeit. zodat ik en als stam kan gebruiken.

Deze 2 takken zullen deze periode nog verder groeien tot de late herfst, het is werkelijk niet zeker dat beide takken in leven blijven tijdens de winter, als ze sterk genoeg zijn na de winter zullen ze beide terug op knoppen uitlopen. Zijn ze beide niet sterk genoeg dan zullen nieuwe knoppen onder of boven de bestaande uitlopers gaan uitlopen. Het hangt ook veel af van hoe U de druivelaar in de grond plantte, maakte U een voorbereiding? Het hangt ook van de grondsoort af en dan de winter bescherming

moet ik misschien nu nog alle 1 jarige weg halen tot op 1je na.. zodat deze sneller groeit en als stam gebruikt kan worden.
Neen de druivelaar laat U het best met rust tot het voorjaar dan ziet U precies waar de druivelaar terug zal uitlopen. Als U nu snoeit geeft de plant een knopverdikking die niet meer winterbestand zal zijn. Door snoeien op de zeer korte stam kan deze nog verder invriezen deze winter en kan het zijn dat U ogen teweinig verkrijgt als nieuwe uitlopers.

zal hem dus in december-januari moeten snoeien maar hoe...

neen niet snoeien, gewoon met rust laten

alle 1 jarige takjes ervan af, tot op de oudere stam en hopen dat er nieuwe takjes uit komen uit het kroontje waarvan ik er eentje omhoog leid in de volgende zomer.

of de oudere stam afknippen stukje boven de ent plek en hopen dat daar weer iets uit komt.

waarom knippen ze bij tuin centra toch de toppen van de oude stam zo laag
en van de 1 jarige takjes ook de topjes.
Om de splitsing van de hoofdtakken zo laag mogelijk bij de grond te houden en omdat een druivenstek mooi is als de vertakking laag bij de grond begint.

vriendelijke groetjes Rene
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Rene046

Bericht door Rene046 » 24 aug 2010 21:40

Dank je Ines,

hier kan ik al wat mee,

Ik heb een flink diep gat gegraven 60 diep en die grond die eruit kwam met potgrond gemengd en weer losjes erin terug gedaan na het planten.
Tevens in het gat de grond nog flink los gestoken (is een leem\kleigrond).
heb stam beetje schuin naar de draaden gezet die ik 20 cm van een muur gespannen heb.
zo staat de stam 30 cm van de muur af staat.

dan nog even een vraag, als ik het goed begrijp mag de stam dus rustig uit meerde jaren stuken bestaan zodat er een niet al te mooie rechte stam ontstaat? dacht namelijk dat je in een keer een vinger dikke 1 jarige stam op moest laten groeien zo recht mogelijk.

Ik heb me een boek besteld en hoop dat ik daarmee nog verder kom,

alvast heel erg bedankt.

Frans

Bericht door Frans » 24 aug 2010 22:01

Rene, Ines heeft daar perfect verwoord wat de juiste behandeling is; ik zou het niet beter kunnen.
En ja, je kan gerust een meerjarig schuin stuk laten staan en volgend jaar de nieuwe kopscheut mooi vertikaal leiden zoals je wil.
Eenjarrige scheutjes mag je hetzelfde jaar wegsnijden zoveel je wil, maar overjarig hout bloedt heel fel en lang.

Als je echt meerjarig hout weg wil moet dat echt in de dode periode gebeuren (december, best als het niet vriest), maar het heeft niet veel nut denk ik.
Natuurlijk zullen aan die andere overjarige takken ook altijd nieuwe scheuten blijven uitlopen. Dat kan misschien een reden zijn om de overjarige toch weg te snoeien...

Ines, spreek me aub tegen als je ergens niet mee akkoord bent he!.Tenslotte zijn we een forum DOOR mekaar en VOOR mekaar he.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 24 aug 2010 22:11

Rene046 schreef:Dank je Ines,

hier kan ik al wat mee,

Ik heb een flink diep gat gegraven 60 diep en die grond die eruit kwam met potgrond gemengd en weer losjes erin terug gedaan na het planten.
Tevens in het gat de grond nog flink los gestoken (is een leem\kleigrond).
heb stam beetje schuin naar de draaden gezet die ik 20 cm van een muur gespannen heb.
zo staat de stam 30 cm van de muur af staat.
Lijkt me goed, een druivelaar heeft geen potgrond nodig hoor maar het mag. U MOET wel NU al de plant vastzetten met een schuine stok naar de muur en de druivelaar daaraan vastbinden, het slechte weer komt er aan met veel wind. De wortels moeten zich nog inwortelen.
dan nog even een vraag, als ik het goed begrijp mag de stam dus rustig uit meerde jaren stuken bestaan zodat er een niet al te mooie rechte stam ontstaat?
Het gaat namelijk niet altijd zoals in de boekjes hoor, soms vriest er een volle 3 jaarse tak af tot tegen de hoofdtak. Mooi recht t'ja dat lukt wel eens op de 10 stammen :D .
dacht namelijk dat je in een keer een vinger dikke 1 jarige stam op moest laten groeien zo recht mogelijk.
Dat kan, als het lukt, bij de druiven kan U ook de vormen laten groeien zoals ze zich voordoen, ik bedoel het 4e jaar hebt U bv 2 takken dood dan groeien er andere waar U een andere vorm kan mee maken.
Hier zijn ze aan alu vormen aangebonden met een aantal draden ertussen degene die het dichts bij de draden groeien deze laat ik doorgroeien de andere snoei ik weg.
Verleden week heb ik alle toppen gesnoeid op 3 ogen na de laatste druiventros en ik ben daar 2 dagen mee zoet ;)
Voor het aanbinden gebruik ik zeer soepele plastiek draden.
Ik zal es een foto nemen morgen van de aangebonden trossen.

Ik heb me een boek besteld en hoop dat ik daarmee nog verder kom,

alvast heel erg bedankt.
Danke voor de aanvulling Frans! ;)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 26 aug 2010 16:21

De foto zal weer voor morgen zijn het blijft hier pijpestelen regenen :? :?:
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Rene046

Bericht door Rene046 » 26 aug 2010 19:02

Hoi Ines,

Het heeft geen haast , laat de planten mooi met rust tot het voorjaar volgend jaar.

Hier is het weer ook niet veel beter,

alvast bedankt heb vandaag het druivenboek van Fred Lorsheijd ontvangen,
staan ook mooie tips in die ik kan gaan gebruiken.

groetjes Rene

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 27 aug 2010 16:33

Hoi Rene laat ons ook eens een goede tip weten als U wil aub wij leren graag bij...moest U even de tijd vinden...
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie